|
|
REALIZACJA
PROJEKTU W SZKOLE
W naszej
szkole realizowany jest projekt ,,Pierwsze uczniowskie doświadczenia
drogą do wiedzy”. Jest on współfinansowany przez Unię
Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W chwili
obecnej zajęcia prowadzone
są w klasie drugiej w wymiarze 50 godzin.
Istotą
projektu jest:
-
wielokierunkowe
i wieloaspektowe wspieranie rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego,
fizycznego i motorycznego uczniów rozpoczynających naukę
szkolną,
-
wdrożenie
elastycznego modelu edukacji,
-
dostosowanie
go do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka
z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia.
Uczestnicząc w tych
zajęciach dziecko
rozwija własny potencjał intelektualny, buduje motywację do
nauki, korzysta z bogatego zestawu środków dydaktycznych, dostaje
szansę lepszego startu szkolnego. Pod kierunkiem nauczyciela rozwija
swoje zainteresowania i zdolności.
Lubi szkołę, bo nie nudzi się na zajęciach oraz uzyskuje
lepsze efekty w nauce. Rodzice odkrywają potencjał swoich pociech
oraz mogą lepiej zorganizować środowisko rozwoju swojego
dziecka.
Projekt ,,Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą
do wiedzy” oparty jest na założeniu, że każde
dziecko jest zdolne i inteligentne. Jest to teoria inteligencji wielorakich
Howarda Gardnera. Wykorzystanie w praktyce tej teorii zapewnia uczniom doświadczenia
edukacyjne i społeczne na miarę ich zainteresowań, uzdolnień,
możliwości i potrzeb. Umożliwia działania we wszystkich
dziedzinach aktywności prowadzących do rozwijania kompetencji
kluczowych, a szczególnie językowej
(język polski i obcy), matematyczno-przyrodniczej, artystycznej i
ruchowej, komunikacyjno-informacyjnej oraz społecznej (intra - i interpersonalnej). Każde
dziecko jest zdolne. Jeśli dziecko gorzej radzi sobie w jakiejś
dziedzinie, nie znaczy to,
że jest gorsze od rówieśników. Dziecko może
mieć świetnie rozwiniętą np. inteligencję ruchową
czy interpersonalną, przez co lepiej od innych radzi sobie w nawiązywaniu
kontaktów z rówieśnikami lub w sporcie. Każdy człowiek ma jedne rodzaje inteligencji silniej
rozwinięte, a inne słabiej. Kiedy uda się określić
co jest mocną, a co słabą stroną dziecka, można
potem tę wiedzę wykorzystać wspierając jego rozwój.
Można budować wysoką samoocenę dziecka, które z jednej
strony uświadamia sobie, że w jakiejś dziedzinie nie
najlepiej sobie radzi, ale za to np. szybko uczy się słówek
w języku angielskim, pięknie maluje, buduje wspaniałe
konstrukcje, czy też błyskawicznie zapamiętuje rytmy, które
usłyszy. Dziecko przekonuje się, że słabe strony można
rozwijać, wykorzystując mocne.
Trzeba
wspierać i rozwijać zdolności, aby dziecko odnosiło
sukcesy w dziedzinach, które go interesują.
Na bazie
środków dydaktycznych ufundowanych przez Europejski Fundusz Społeczny
współfinansowany przez Unię Europejską w sali lekcyjnej
,,pierwszaków” zorganizowaliśmy trzy Dziecięce Ośrodki
Zainteresowań.
W Pierwszym Ośrodku Zainteresowań sprzyjającemu
rozwijaniu wszystkich inteligencji, a szczególnie inteligencji: językowej,
interpersonalnej i intrapersonalnej
znalazły się m. in. zestaw
alfabetów ruchomych – kart dla dzieci z obrazkami, książeczki
,,Rok wierszem malowany” i zestawy
historyjek obrazkowych związanych tematycznie z tekstami wierszy. W
oparciu o te pomoce można wspierać rozwój inteligencji
przyrodniczej. Dzieci zainteresowane przyrodą chętniej będą
opowiadać o sytuacjach, wydarzeniach, zjawiskach, w kontekście ich
związków ze światem roślin i
zwierząt. Dostępne są również historyjki obrazkowe
poruszające problemy stosunku do osób niepełnosprawnych,
tolerancji, przeciwdziałaniu agresji. Na zajęciach wykorzystujemy
również inne pomoce, wspierając właściwe zachowania
wobec rówieśników i kolegów, dorosłych i osób starszych.
Inteligencja interpersonalna rozwijana jest poprzez wykorzystanie chusty
animacyjnej i książki „Zabawy z chustą”. „Kodeks
klasowy” służy do wypracowania zachowań pożądanych
wobec innych osób, opracowanych w formie zestawu znaków przypominających
wizualnie znaki drogowe. Zestawy
Logiko to środek dydaktyczny ułatwiający dzieciom naukę
czytania, pisania i liczenia, wprowadzający jednocześnie w świat
kolorów, roślin, zwierząt, bajek, ruchu drogowego geometrii i
ortografii. Pracując i bawiąc się z Logiko dziecko myśli,
analizuje, poszukuje, podejmuje decyzje, rozwiązuje.
Umiejętności językowe
rozwijane są za pomocą zestawu Bajek-
grajek, czyli płyt CD z
nagraniami tekstów bajek muzycznych. Uwrażliwianiu na język
i kulturę innych narodów sprzyja praca z wykorzystaniem
opisanych historyjek obrazkowych, kart obrazkowego alfabetu angielskiego, bajek, książeczek Logiko
opracowanych w językach obcych. Atrakcyjny dla dzieci jest stojak
wielofunkcyjny z akcesoriami do wykonania teatrzyku. Wystawianie w teatrzyku znanych dzieciom utworów, ale także tworzenie własnych
scenariuszy i małych form teatralnych pozwoli w pełni przeżywać
ich piękno.
W Drugim
Ośrodku Zainteresowań sprzyjającemu rozwijaniu wszystkich
inteligencji, a szczególnie inteligencji wizualno – przestrzennej,
muzycznej, ruchowej oraz interpersonalnej i intrapersonalnej zgromadzono zestaw instrumentów muzycznych, akcesoriów teatralnych i pacynek.
Te środki dydaktyczne wyzwalają twórcze zdolności dzieci, wpływają
na odczuwanie radości z nabywania nowej wiedzy i umiejętności.
Służą wzmacnianiu pewności siebie i wyzwalają
motywację do uczenia się, gdyż dziecko ma odczucia sukcesów
w różnych, wybranych przez siebie dziedzinach aktywności
twórczej. Stojak wielofunkcyjny z
akcesoriami sportowymi to zestaw, który służyć ma do
wszelkiego typu zabaw i ćwiczeń fizycznych, motorycznych oraz
ruchowych. Ser szwajcarski łączy
funkcje służące wspieraniu ruchowego rozwoju dziecka z
efektywnym wykorzystaniem aktywności fizycznej oraz ich naturalnej
cechy rozwojowej: przechodzenia od zabawy do nauki, od rzeczy łatwych
do trudnych.
W Trzecim
Ośrodku Zainteresowań sprzyjającemu rozwijaniu wszystkich
inteligencji, a szczególnie matematyczno – logicznej, przyrodniczej,
interpersonalnej i intrapersonalnej znajdują się Tuby
Pieksi i Tuby Gąsienice. Za ich pomocą dziecko uczy się
wykonywania działań matematycznych poprzez manipulowanie;
rozpoznaje liczby, kształty geometryczne i kolory, jednocześnie
ćwicząc koncentrację, sprawność motoryczną i
manualną oraz koordynację wzrokowo- ruchową. Kompetencje
matematyczno-logiczne rozwijane są przy wykorzystaniu Studni
Jakuba i Magicznego Trójkąta
Matematycznego z zestawem kart wzorcowych. Są to materiały
edukacyjne uczące cierpliwości i zręczności, doskonalące
koordynację i koncentrację. Klocki GEO, Mozaika XXL, klocki Figury Porównawcze, waga
z cylindrami, Korale Matematyczne pozwalają na uczenie się poprzez działanie
na miarę i w sposób dostosowany
do poziomu rozwoju każdego dziecka. Książeczki Logiko o tematyce z obszaru przyrody i środowiska pozwalają
wzbogacić wiedzę o nowe doświadczenia, ćwiczyć
praktyczne wykorzystanie tej wiedzy. Ośrodki zostały wzbogacone
inne środki dydaktyczne znajdujące się w szkole jak i
pomoce nauczyciela oraz te zbierane w
czasie wycieczek i spacerów. Każdego dnia uczniowie naszej klasy a
jest ich dziesięciu odkrywają, że nauka może być
fascynującą zabawą, w czasie której zdobywają wiedzę,
doświadczenia, a także uczą się współpracy z
innymi.
|