OPIS
PROJEKTU
Współczesna szkoła
urzeczywistniając nowoczesne koncepcje wychowania musi uwzględniać
zmieniające się potrzeby i możliwości wychowanków,
sprzyjać procesom optymalizacji osiągnięć szkolnych i
przygotować do życia w zmieniającej się rzeczywistości.
Proces kształcenia oparty na aktywności i samodzielności,
wiązaniu poznania z działaniem i respektowaniu indywidualnego
profilu inteligencji, to istota nowoczesnej szkoły. Warunkiem
zdobywania doświadczeń i przekształcania ich w kompetencje
jest aktywność własna ucznia. Na etapie nauczania początkowego
każdy uczeń potrzebuje wsparcia dla efektywnej realizacji własnego
potencjału.
Istotą projektu jest wielokierunkowe i
wieloaspektowe wspieranie rozwoju uczniów nakierowane na rozwój
kompetencji kluczowych, poprzez praktyczne działania dzieci pod
kierunkiem nauczyciela.
Wykorzystanie w praktyce teorii H. Gardnera zapewnieni uczniom doświadczenia
edukacyjne i społeczne na miarę ich zainteresowań, uzdolnień,
możliwości i potrzeb. Umożliwi działania we wszystkich
dziedzinach aktywności, a szczególnie:
-
językowej
(język ojczysty i obcy),
-
matematyczno -
przyrodniczej,
-
artystycznej i
ruchowej,
-
komunikacyjno -
informacyjnej,
-
społecznej
(intra i interpersonalnej).
Wprowadzenie nowych treści i metod odbywać się będzie
na bazie opracowanych na potrzeby projektu materiałów metodycznych.
Praca z dziećmi będzie prowadzona podczas zajęć obowiązkowych
oraz na zajęciach dodatkowych. Twórczy nauczyciel, uczestnicząc
w projekcie, ma szansę na realizację autorskiego pomysłu,
nie ograniczonego sztywnymi ramami realizowanego programu nauczania. Dobór
najwłaściwszych sposobów oddziaływania na dziecko będzie
wynikał ze znajomości profilu inteligencji każdego ucznia,
jego zainteresowań i potrzeb. Integralną częścią
działań nauczyciela będzie nawiązanie ścisłej
współpracy z rodzicami wychowanków. Uświadomienie rodzicom
doniosłości podjętych działań zwiększających
sukces edukacyjny
i życiowy dziecka pozwoli na kompleksową współpracę w
obrębie trójpodmiotowości: uczeń, nauczyciel, dom
rodzinny, a tym samym zapewni skuteczną realizację działań
i osiągnięcie celów.
Projekt obejmie 2.700 szkół
podstawowych z terenu sześciu województw:
-
lubelskiego,
-
łódzkiego,
-
małopolskiego,
-
podkarpackiego,
-
śląskiego,
-
świętokrzyskiego.
Okres pierwszego etapu
kształcenia jest okresem szczególnym, gdyż pierwsze lata doświadczeń
szkolnych decydują o przyszłych losach dziecka, wyznaczają
jego stosunek do nauki, dostarczają elementarnej wiedzy o świecie,
kształtują poglądy, rozwijają zainteresowania.
Adresatami podjętych działań są uczniowie klas
pierwszych (ok. 150.000 dzieci) szkół podstawowych oraz ich
nauczyciele, którzy wykazują się aktywnością twórczą.
Gwarancją powodzenia będzie przeszkolenie wszystkich osób
realizujących projekt. Do projektu celowo dobrane zostały takie
środki, które stymulują rozwój wieloaspektowo i
wielowymiarowo. Uwrażliwiają
na odbiór sensoryczny, zaspokajają potrzebę samodzielnego
odkrywania świata, kształtują umiejętność
uczenia się i samokontroli
oraz motywują do samodzielnych działań, dając możliwość
odczucia sukcesu. Środki dydaktyczne wykorzystywane w Ośrodkach
Zainteresowań sprzyjają humanizacji procesu kształcenia i
odczuwaniu radości ze zdobywania wiedzy, wyzwalają
zainteresowania, rozwijają zdolności i umiejętności
uczenia się zgodnie z indywidualnym rytmem rozwoju oraz indywidualnym
profilem inteligencji dziecka.
|